LATAR BELAKANG ROBERT JAMES HAVIGHURST
Robert James Havighurst dilahirkan pada 5 Jun 1900 di De Pere, Wisconsin.
Beliau adalah seorang professor, pendidik dan pakar penuaan.
Robert Havighurst meninggal dunia pada umur 90
tahun akibat penyakit Alzheimer.
Robert
Havighurst mula melangkah ke bidang pendidikan di Wisconsin dan Illinois.
Beliau mendapat banyak ijazah dan telah mencapai pelbagai pencapaian dalam
bidang akademik
Robert Havighurst adalah seorang ahli psikologi
Amerika Syarikat yang terkenal dengan mengemukakan teori-teori tugas-tugas
perkembangan manusia berlandaskan sosiobudaya berkaitan dengan perkembangan
jasmaninya.
Beliau menghuraikan perkembangan utama manusia sebagai satu-satu
tugas, seperti,berjalan, berlari atau melompat, yang di lahirkan di dalam
kehidupan individu pada satu peringkat tertentu. Kejayaan inidividu dalam
perlaksanaan tugas tertntu akan menbawa kepuasan serta mengdorongkannya
mengulangi tugas tersebut. Kegagalan melaksanakan tugas pada kali pertama akan
membawa perasaan kecewa serta menghindarkannya melakukan tugas itu.
Berikut adalah sebahagian daripada kata-kata atau mutiara kata daripada Robert James
Havighurst mengenai teori yang diperkenalkannya:
"Family life is the source of the greatest
human happiness. This happiness is the simplest and least costly kind, and it
cannot be purchased with money. But it can be increased if we do two things: if
we recognize and uphold the essential values of family life and if we get and
keep control of the process of social change so as to make it give us what is
needed to make family life perform its essential functions."
"The modern world needs people with a complex
identity who are intellectually autonomous and prepared to cope with
uncertainty; who are able to tolerate ambiguity and not be driven by fear into
a rigid, single-solution approach to problems, who are rational, foresightful
and who look for facts; who can draw inferences and can control their behavior
in the light of foreseen consequences, who are altruistic and enjoy doing for
others, and who understand social forces and trends."
"A successful mother sets her children free
and becomes free herself in the process."
"The two basic principle processes of
education are knowing and valuing."
Robert James Havighurst telah membahagikan peringkat-peringkat
perkembangan kanak-kanak kepada tiga iaitu peringkat lahir hingga awal
kanak-kanak (0 hingga 6 tahun), kanak-kanak (6 hingga 12 tahun), awal remaja
dan remaja (12 hingga 18 tahun).
i) Peringkat bayi dan awal kanak-kanak (0 – 6
tahun)
Pada usia ini kanak-kanak mula mengenali
persekitaran yang ada disekeliling mereka. Keinginan mereka untuk mencuba
sesuatu amat ketara. Mereka mula belajar bercakap dan berinteraksi dengan orang
yang ada disekelilingnya seperti ibu bapa, saudara mara, kawan-kawan serta guru
mereka. Melalui percakapan ini mereka mula belajar menyebut perkataan yang
mudah sehingga terbentuknya satu ayat.
Contohnya, Hanifa yang berusia 5 tahun sudah pandai
memahami setiap arahan yang diberikan oleh ibunya. Selain itu, Hanifa juga
mempunyai keinginan untuk membuat sesuatu yang dirasakan betul seperti mengayuh
basikal bersama teman-teman serta meniru gaya orang lain seperti meniru gaya
ibunya memakai tudung. Disekolah, beliau belajar bertolak ansur dan bertimbang
rasa dengan rakan sebaya, contohnya berkongsi mainan dengan kawan-kawan. Hanifa
dapat bergaul dengan rakan-rakan sebaya ketika disekolah dan menjadikan beliau
sentiasa seronok ketika diwaktu persekolahan. Kanak-kanak pada peringkat ini
juga belajar mendengar pandangan orang lain seperti memberitahu mereka secara
baik bahawa perkara yang mereka lakukan itu adalah salah. Mereka juga bijak
dalam membezakan betul dan salah serta membuang najis ditempat yang betul.
ii) Peringkat pertengahan kanak-kanak ( 6 – 12
tahun )
Kanak-kanak pada peringkat ini
kebanyakannya boleh menguasai beberapa kemahiran seperti kemahiran dalam
menguasai sesuatu permainan contohnya permainan yang melibatkan pergerakan
motor kasar seperti tangan, kaki dan sebagainya. Jika ibu bapa yang
menginginkan anak mereka bergelar jaguh badminton, mereka perlu memberi galakan
dan latihan agar mereka dapat menguasai kemahiran tersebut. Contohnya Haji
Sidek melatih anak-anaknya untuk mahir dalam sukan badminton sejak kecil lagi
iaitu pada peringkat ini. Selain itu mereka juga dapat menguasai kemahiran 3M
iaitu, membaca, menulis dan mengira. Kemahiran seperti ini dapat membantu
mereka dalam proses pembelajaran disekolah serta keperingkat yang seterusnya.
Kanak-kanak ini juga mula untuk berkawan dengan orang lain dan mampu memahami
konsep hidup serta moral.
iii) Peringkat awal remaja dan remaja (12 – 18
tahun)
Remaja
akan mencapai kematangan fizikal seperti ketinggian maksimum pada peringkat
ini. Dari segi kognitif, mereka mula berada di peringkat operasi formal, iaitu
boleh membuat pemikiran hipotetikal-eduktif. Dari segi perkembangan emosi,
timbul pelbagai emosi lain seperti ingin kejayaan dan penghargaan serta
bertambah kebolehan untuk mengawal emosi. Remaja juga akan membentuk kumpulan
rakan sebaya. Remaja pada peringkat ini juga mula tertarik kepada rakan sebaya
daripada jantina yang berlainan. Mereka juga mula mengalami perubahan yang
ketara dari segi emosi, jasmani, rohani, dan fizikal
No comments:
Post a Comment