Pedagogi ialah
kajian mengenai pengajaran, khususnya pengajaran dalam pendidikan
formal. Dengan kata lain, pedagogi ialah sains dan seni mengenai cara
mengajar di sekolah. Secara umumnya pedagogi merupakan mata pelajaran
yang wajib bagi mereka yang ingin menjadi guru di sekolah. Sebagai satu
bidang kajian yang luas, pedagogi melibatkkan kajian mengenai proses
pengajaran dan pembelajaran, pengurusan bilik darjah, organisasi sekolah
dan juga interaksi guru-pelajar.
Pedagogi
moden selalunya membahagikan fungsi pengajaran kepada tiga bidang, iaitu
apa yang dimaksudkan oleh taksonomi Bloom. Menurut taksonomi bloom,
pengajaran boleh terbahagi kepada:
- Bidang Kognitif
Berkenaan dengan aktiviti mental seperti kefahaman, pengetahuan dan analisa. - Bidang Afektif
Berkenaan dengan sikap dan sahsiah diri. - Bidang Psikomotor
Berkenaan dengan aktiviti fizikal seperti kemahiran hidup, pertukangan, dan sukan
JENIS-JENIS MAIN
Modul ini akan membincangkan dua jenis main iaitu pertamanya, main
sosial yang diutarakan oleh Parten (1932) dan jenis kedua ialah main
dengan objek atau main kognitif yang dipelopori oleh Piaget (1962)
kemudiannya dikembangkan oleh Piaget dan Inhelder (1969).
Main Sosial
Parten (1932) membahagikan mainan sosial kepada enam peringkat iaitu
perlakuan tidak menentu, main sendirian, main pemerhatian, main selari,
main assosiatif dan main koperatif.
Perlakuan Tak Menentu (Unoccupied Play )
Kanak-kanak berada dalam kawasan permainan tetapi belum terlibat dalam aktiviti bermain
Main Sendirian (Solitary Play )
Kanak-kanak bermain secara berasingan dalam kawasan yang sama tanpa menghiraukan kanak-kanak lain di keliling mereka.
Main Pemerhatian (Onlooker Play)
Kanak-kanak
berada dalam kawasan bersama kanak- kanak lain yang sedang
bermain sambil memerhati aktiviti mereka. Pemerhati ini
seringkali duduk secara pasif sambil membuat pemerhatian.
Selepas itu, ia mungkin meniru corak permainan mengikut apa
yang diperhatikan atau mungkin berbual dengan sebayanya.
Main Selari (Parallel Play )
Terdapat
beberapa kanak-kanak menggunakan cara atau alat permainan yang sama
tetapi mereka tidak berkongsi alat. Kanak-kanak berbual tetapi
tindakan seorang individu tidak bergantung kepada tingkah laku
individu yang lain.
Main Asosiatif (Associative Play )
Beberapa kanak-kanak bermain dalam kalangan mereka tetapi bukan dengan
cara yang teratur. Mereka mungkin main kejar-kejar tanpa peraturan
atau peranan yang dikenalpasti.
Main Koperatif (Cooperative Play)
Setiap kanak-kanak dalam kumpulan mempunyai peranan dan
perlu saling bergantungan untuk mencapai matlamat permainan. Main
koperatif merupakan satu bentuk kerja berpasukan.
Main dengan Objek/ Main Kognitif
Piaget (1962) membahagikan main kognitif kepada empat peringkat iaitu
main latihan atau main fungsional, main simbolik, main konstruktif dan
main dengan peraturan.
1. Main Latihan/ Main Fungsional
Main latihan atau main fungsional merupakan aktiviti di mana kanak-kanak
meneroka kepelbagaian bahan-bahan mainan. Orang dewasa juga mungkin
terlibat dengan mainan latihan apabila berdepan dengan bahan baru,
contohnya melatih untuk membiasakan diri dengan fungsi telefon bimbit
barunya.
Main fungsional ini mempunyai ciri pengulangan, manipulasi dan peniruan.
Sebagai contoh, kanak-kanak bermain memancing ikan olok-olok, dia akan
melakukan aktiviti mencangkuk berulang kali, meneroka teknik yang
terbaik sehingga ia memperolehi cara terbaik untuk menguasai kemahiran
tersebut.
2. Main Simbolik
Main simbolik melibatkan imaginasi dan kreativiti yang melibatkan
perkaitan fungsi mental yang kompleks. Dalam contoh aktiviti bermain
memancing, kanak-kanak menggunakan joran sebagai senapang atau penunjuk
konduktor okestra atau penunjuk papan tulis guru. Main simbolik
memberikan peluang kepada kanak-kanak mempamerkan kreativiti, kebolehan
fizikal dan kesedaran sosial.
Main simbolik termasuk sosiodrama di mana dalam permainan ini
kanak-kanak memegang sesauatu peranan kemudian melakonkannya. Sosiodrama
boleh melibatkan pengalaman sebenar kanak-kanak atau
berimaginasi,contohnya menidurkan adik atau menaiki roket. Mainan
simbolik menyediakan peluang untuk kanak-kanak memikirkan peranan masa
depan, menggunakan bahan untuk menyelesaikan masalah, meningkatkan
penggunaan bahasa, menghayati nilai moral dan budaya yang terkandung
dalam mainan tersebut.
3. Main Konstruktif
Piaget dan Inhelder (1969) menjelaskan mainan konstruktif sebagai
peningkatan daripada mainan simbolik di mana kanak-kanak perlu membuat
penyesuaian atau ciptaan untuk menyelesaikan masalah/menghasilkan
sesuatu. Sebagai contoh, kanak-kanak menggunakan kotak, bongkah, kertas,
pasir, doh dan sebagainya secara bergabung atau berasingan untuk
membina menara, kereta kotak, istana pasir, ‘figurine’ dan hasilan
kreatif yang lain.
Main konstruktif melibatkan bermain untuk membina pengetahuan dan
mengenali dunia. Bahan-bahan di persekitaran diguna pakai secara kreatif
dan fungsional untuk menghasilkan ciptaan mengikut daya kreativiti.
Main konstruktif memberi kepuasan dan kebanggaan kepada kanak-kanak
terhadap hasilan mereka. Kanak-kanak mempunyai kebebasan untuk memilih
dan membuat keputusan serta bertanggunjawab terhadap benda yang ingin
dihasilkan.
Guru perlu mengaturkan peluang untuk main konstruktif di kalangan
pelajar kerana ia merupakan aktiviti yang melibatkan aras pemikiran
tinggi, mencerakin persekitaran untuk menghasilkan sesuatu yang
bermakna.
4. Main Berperaturan
Dalam main berperaturan, kanak-kanak bermain mengikut peraturan yang
dipersetujui bersama ataupun mengikut batasan dan peraturan permainan
tersebut. Namun, peraturan mungkin berbeza mengikut daerah atau lokasi
yang berbeza. Sebagai contoh, permainan ketingting mempunyai cara dan
peraturan yang berbeza mengikut lokasi kawasan. Kanak-kanak juga mungkin
mereka cipta permainan berperaturan sendiri.
Permainan berperaturan ini dapat membantu perkembangan kanak-kanak dari
segi kognitif seperti kemahiran berfikir, menyelesaikan masalah, mencari
alternatif, membuat andaian dan merancang strategi. Perkembangan sosial
dan emosi pula diperhatikan apabila kanak-kanak belajar mematuhi
peraturan, mengambil giliran, saling menghormati termasuk pasukan lawan,
berkomunikasi secara bersopan, berkompromi dalam rundingan serta
menghormati kemenangan dan menerima kekalahan dengan semangat
setiakawan.
^^ SEMOGA BERMANFAAT^^
No comments:
Post a Comment