Sedikit perkongsian mengenai Arnold Lucius Gesell
Nama
sebenar beliau ialah Arnold Lucius Gesell. Rousseau mempercayai bahawa tingkah
laku berkembang menurut tahap-tahap atau jadual dalaman yang berlaku secara
semula jadi. Dengan perkataan lain kita namakan proses ini sebagai kematangan
biologis. Arnold Gesell (1880-1961) telah berusaha memulakan kajian kematangan.
Gesell dibesarkan di Alma, Winconsin, sebuah bandar kecil di pinggir Sungai
Mississippi bahagian utara.
Jadual perkembangan turutan tingkah laku menurut
Arnold Lucius Gesell
Arnold
Lucius Gesell (1925) telah berjaya menghasilkan jadual perkembangan turutan
tingkah laku (perkembangan motor) kerana beliau berpendapat bahawa semua
perkembangan berlaku mengikut pola dan urutan tertentu. Oleh itu, perkembangan
tingkah laku kanak-kanak boleh diramalkan. Contohnya, semasa berumur empat
bulan, Fahmi telah boleh merangkak, tingkah laku seterusnya adalah duduk dan
mula belajar berdiri. Peringkat perkembangan adalah berbeza-beza antara
seseorang induvidu dengan induvidu yang lain kerana kadar pertumbuhan adalah
berlainan bagi setiap induvidu.
Jadual
perkembangan turutan tingkah laku yang dihasikan oleh Gesell boleh dibahagikan
kepada lima peringkat. Pada peringkat pertama iaitu pada usia lahir hingga satu
tahun, ciri-ciri perkembangan tingkah laku yang dihasilkan pada usia satu bulan
menurut Gesell (1925) ialah bayi dapat menghasilkan tangisan berbeza-beza untuk
menyatakan kehendak yang berlainan seperti tangisan lapar adalah berbeza
daripada tangisan ketika lampinya basah. Pada usia empat bulan, koordinasi
fizikal berlaku pada bayi iaitu mata bayi boleh mengikut objek yang bergerak.
Misalnya
bayi dapat melihat kapal terbang mainan yang berpusing. Seterusnya, pada usia
enam bulan bayi sudah dapat menggenggam sesuatu objek misalnya bola, kubus
kayu, keringcing dan sebagainya. Pada usia tujuh bulan, bayi sudah mula pandai
duduk dan merangkak dengan sendirinya tanpa bantuan daripada orang lain kerana
pada masa ini otot leher, tangan, kaki, pinggul bayi sudah semakin kuat dan
membolehkan bayi duduk dan merangkak dengan cepat. Pada usia dua belas bulan,
bayi sudah mahir untuk melangkahkan kakinya dengan berpaut pada kerusi, meja
untuk mengimbangkan berat badanya.
Pada
peringkat keempat iaitu pada usia tiga hingga empat tahun, koordinasi dan
kematangan fizikal kanak-kanak sudah semakin kukuh misalnya boleh menunggang
basikal beroda tiga dan boleh menuruti arahan mudah daripada ibu bapa. Pada
tahap kelima iaitu pada usia empat hingga lima tahun, proses interaksi
kanak-kanak mula terbentuk kerana pada tahap ini kanak-kanak mula
bersosialisasi dan bergaul dengan rakan-rakan seusia denganya kerana pada masa
ini kanak-kanak telah bersedia untuk memasuki alam persekolahan iaitu ke kelas
pra sekolah. Pada peringkat ini juga kanak –kanak suka untuk mengemukakan
soalan kepada penjaganya samaada ibu, ayah, guru dan sebaginya untuk mengetahui
sesuatu pekara kerana kanak-kanak pada usia sebegini mempunyai sifat ingin tahu
yang sangat tinggi berdasarkan pemerhatian mereka terhadap persekitaran
sekeliling.
Aktiviti mengikut peringkat umur menurut Arnold
Lucius Gesell
Antara aktiviti yang boleh dilakukan pada setiap
peringkat umur mengikut teori Arnold Gesell ialah penerokaan permainan untuk
kanak-kanak berusia lahir hingga satu tahun.Pada peringkat pertama ibu bapa atau pengasuh sangat
memainkan peranan yang penting untuk memberi rangsangan yang positif dalam
membantu perkembangan bayi tersebut. Cara aktiviti ini dilakukan ialah letakkan
bayi di lantai atau ruangan yang lebih luas dan bersih kerana bayi memerlukan
ruang yang lebih luas untuk meneroka persekitaranya.
Seterusnya ibu bapa dapat memberi rangsangan kepada
bayi dengan memberi bayi pelbagai jenis permainan yang berwarna-warni, berbunyi
dan tidak mudah pecah kepada bayi misalnya kubus kayu, bola, keringcing untuk
menarik perhatian bayi bermain dan pada masa yang sama, ibu bapa digalakkan
untuk bermain bersama bayi dan memberi dorongan kepada bayi disamping dapat
mengawasi bayi tersebut. Aktiviti ini secara tidak langsung dapat merangsang
perkembangan motor kasar dan motor halus bayi misalnya merangkak kerana pada
masa ini otot pinggul, bahu,tangan dan kaki bayi sudah semakin kuat dan bayi
dapat mengenggam atau memegang objek ketika bermain.
Pada peringkat kedua iaitu pada usia satu hingga
dua tahun, aktiviti yang boleh dilakukan ialah jalan bertatih. Aktiviti ini
boleh dilaksanakan di kawasan yang lapang dan luas seperti ruang tamu, lantai
yang mempunyai permukaan yang lembut, halaman rumah, taman permainan dan
sebagainya kerana bayi memerlukan ruangan yang besar untuk belajar berjalan.
Ibu bapa boleh memberi dorongan kepada bayi dengan membantu bayi ketika proses
bertatih dengan mendampingi anak dari belakang bagi mendapatkan sokongan yang
baik. Selain itu, alat bantuan seperti baby walker boleh digunakan bagi
membantu bayi semasa proses bertatih. Aktiviti ini juga akan membantu
perkembangan motor kasar dan motor halus bayi kerana pada usia ini bayi sudah
boleh melangkah kakinya dan dapat mengimbangkan berat badanya.
Seterusnya,
pada peringkat ketiga iaitu pada usia dua hingga tiga tahun. Aktiviti yang
boleh di jalankan ialah mengajar cara makan yang betul kepada kanak-kanak. Ibu
bapa boleh menggalakkan kanak-kanak untuk makan dengan sendirinya kerana
kanak-kanak pada usia sebegini kanak-kanak mampu untuk makan dengan sendiri
kerana pergerakkan motor halus iaitu koordinasi mata, tangan dan keseimbangan
badan kanak-kanak sudah sempurna. Ibu boleh memberi rangsangan kepada
kanak-kanak dengan meletakkan makanan yang lembut ke dalam bekas plastik
misalnya agar-agar, nestum dan sebagainya kemudian ibu hendaklah mengajar
kanak-kanak tersebut memegang sudu dan cara makan yang betul dengan pengawasan
daripada daripada ibu bapa. Seterusnya ibu atau bapa boleh memberi peneguhan
positif kepada kanak-kanak seperti pujian, bertepuk tangan jika kanak-kanak
berjaya menyuapkan makanan ke dalam mulut bagi merangsang kanak-kanak untuk
terus berusaha.
Pada peringkat keempat ialah menunggang basikal beroda tiga bagi kanak-kanak berusia tiga
hingga empat tahun. Ibu bapa atau penjaga
memainkan peranan yang penting dengan membantu kanak-kanak mengimbangi badan di
atas basikal beroda tiga. Ibu bapa juga perlu memberi rangsangan serta sokongan
kepada kanak-kanak supaya kanak-kanak dapat menyesuaikan diri dengan aktiviti
berbasikal dengan pengawasan dan pemerhatian daripada penjaga dalam aktiviti
tersebut. Aktiviti ini secara tidak langsung dapat meningkatkan perkembangan
motor kasar dan motor halus kanak-kanak kerana pergerakkan yang terlibat semasa
menunggang basikal beroda tiga ini mampu merangsang perkembangan tersebut.
Misalnya genggaman tangan dan kayuhan basikal merupakan salah satu contoh pergerakkan
motor kasar dan halus kanak-kanak.
Akhir sekali
pada peringkat kelima iaitu pada usia empat hingga lima tahun. Aktiviti yang
boleh dilakukan ialah bermain di taman permainan. Aktiviti ini boleh dijalankan
dengan penglibatan rakan-rakan yang sebaya yang seusia denganya. Ibu bapa atau
penjaga boleh membawa kanak-kanak tersebut ke taman permainan yang berdekatan
dan berikan kebebasan kepada kanak-kanak untuk bermain dengan rakan-rakan namun
masih dalam pengawasan daripada ibu bapa. Dengan cara ini, kanak-kanak dapat
meningkatkan perkembangan sosialnya iaitu kebolehan kanak-kanak untuk
berinteraksi, bergaul dan bersosialisai dengan orang lain dengan cara bermain.
~~setakat ini sahaja perkongsian mengenai Arnold Lucius Gesell~~
semoga memberi manfaat untuk semua ^^
till we meet again in the next post
pyong pyong !!!
No comments:
Post a Comment